Dzieci funkcjonują w świecie, w którym mają łatwy dostęp do różnego rodzaju informacji. Nie zawsze potrafią dokonać selekcji faktów, opinii, czy po prostu odróżnić niesprawdzone wiadomości od stereotypów, czy po prostu plotek. Niestety głos rodzica czasami jest tylko drobnym elementem w szumie tych różnych informacji. Dlatego lepiej, żeby pierwsze wiadomości na temat na temat płciowości człowieka, dojrzewania, problemów związanych z tym trudnym wiekiem były rzetelne i zostały przekazane w szkole. Przywilej i obowiązek wychowania dzieci mają przede wszystkim rodzice, a następnie szkoła jako instytucja edukująca i wspomagająca w wychowaniu . Tu działania szkoły i rodziców wzajemnie się uzupełniają, przy czym szkoła może być pomocna rodzinie przez wzmacnianie autorytetu rodziców.
Można to czynić w trakcie zajęć lekcyjnych. Lekcje wychowania do życia w rodzinie są ciekawe, dynamiczne i co ważne bezstresowe, bo bez ocen; można dowiedzieć się wielu interesujących rzeczy związanych nie tylko z dojrzewaniem , ale i i szczerze porozmawiać. Niektóre zagadnienia są realizowane w grupach – osobno dla chłopców i dla dziewcząt.
W klasie czwartej zostaną przekazane następujące informacje:
- Wspólnota domu, serca i myśli – funkcje rodziny.
- Witaj w domu – funkcje prokreacyjna i opiekuńcza.
- Zasady i normy – funkcje wychowawcza i socjalizacyjna.
- Miłość, która scala – funkcje – towarzyska i ekonomiczna.
- Jesteśmy razem – funkcje kulturowa i ekonomiczna.
- Człowiek – istota płciowa.
- Przekazywanie życia.
- U progu dojrzewania.
- Rozwój dziecka w łonie matki.
- Intymność.
- Obrona własnej intymności.
- Koleżeństwo.
- Dobre wychowanie.
- Internet – świat prawdziwy, czy nieprawdziwy?
W klasie piątej zostaną przekazane następujące informacje:
- Gdzie dom, tam serce twoje.
- Rodzina – moje okno na świat.
- Emocje i uczucia.
- Porozmawiajmy.
- Okazje do świętowania.
- Zaplanuj odpoczynek.
- Mądry wybór w świecie gier.
- Uprzejmość i uczynność.
- Poszukiwany : przyjaciel.
- Moje ciało.
- Obrona własnej intymności.
- Dbam o higienę.
- Zdrowy styl życia.
- Zrozumieć siebie i innych.
W klasie szóstej zostaną przekazane następujące informacje:
- Z rodziny się nie wyrasta.
- Rodzinne wychowanie.
- Rozwój ku dojrzałości i odpowiedzialności.
- Sztuka rozmowy.
- Gdy trudno się porozumieć.
- O presji rówieśniczej.
- Zarządzanie sobą.
- Mój styl to zdrowie.
- Dojrzewam do kobiecości i męskości.
- Mam swoją godność.
- Media – wybieram świadomie, korzystam bezpiecznie.
- Stalking, hejt, cyberprzemoc.
- Jak mogę ci pomóc.
- Trudności w okresie dojrzewania.
W klasie siódmej zostaną przekazane następujące informacje:
- Rozwój człowieka.
- Dojrzałość, to znaczy…
- Rozwój fizyczny.
- Zmiany psychiczne w okresie dojrzewania.
- Pierwsze uczucia.
- Przekazywanie życia.
- Mężczyzna i kobieta.
- Czas oczekiwania.
- Pierwsze kroki w szczęśliwe dzieciństwo.
- Komunikacja w rodzinie.
- Zasady dobrego wychowania,
- Utrata wolności – zagrożenia chemiczne.
- Uzależnienia behawioralne.
- Ludzie – drogowskazy.
W klasie ósmej zostaną przekazane następujące informacje:
- Budowanie relacji międzyosobowych.
- Na początek – zakochanie.
- O etapach i rozwojach miłości.
- Rozwój psychoseksualny człowieka.
- Seksualność człowieka.
- Przedwczesna inicjacja seksualna – skutki.
- Choroby przenoszone drogą płciową.
- AIDS.
- Metody rozpoznawania płodności.
- Planowanie rodziny.
- Niepłodność i wielkie pragnienie dziecka.
- Inicjacja seksualna – czy warto czekać?
- Dojrzałość do małżeństwa.
- Wobec choroby, cierpienia i śmierci.
Małgorzata Bachanek